سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الف
شنبه 93 بهمن 18 :: 12:16 صبح ::  نویسنده : الف.الف

خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب ارزشمند خود؛ اخلاق ناصری در مورد قوای نفس انسان بر این عقیده است که برخی از قوا بدون دخالت رفتار اختیاری به کمال خود میرسند که عبارتند از قوه تغذیه ، رشد و تولید مثل . و برخی دیگر هم در پرتو رفتار اختیاری به کمال و یا نقص دچار می شوند و عبارتند از قوه تفکر ، قوه شهویه و قوه غضبیه .

قوه عاقله به درک مصالح و مفاسد می پردازد .
قوه شهویه موارد لازم برای بقاء و رشد را تامین میکند .
قوه غضبیه هم عهده دار دفع تهدیدات است.

منبع: اخلاق ناصری؛خواجه نصیرالدین طوسی ، ص54




موضوع مطلب : قوای نفس, اخلاق ناصری, خواجه نصیرالدین, قوه عاقله, شهویه, غضبیه
جمعه 93 بهمن 17 :: 2:48 عصر ::  نویسنده : الف.الف

در نوشته پیشین عرض کردم که در عرصه اخلاق و تربیت ما نیاز به 5 تیپ تخصصی داریم . حالا در تکمیل آن نظر عرض میکنم که شاید علاوه بر آن پنج مورد بتوان به دو تیپ دیگر هم اشاره کرد که عبارتند از :

1. مدیر اخلاقی ، چنین فردی باید بتواند در حیطه ساختاری فعالیت های اخلاقی و تربیتی ایفای نقش کند . بتواند فعالیت های بین سایر تیپ های تخصصی را اداره نموده و بصورت نظام مندی آنها را تقسیم کار کند تا فعالیت اخلاقی و تربیتی به خوبی به هدفش نایل آید .

2. صنایع اخلاق و تربیت ، شاید در توصیف عملکرد این تیپ بتوان به تولید سخت افزارهای اخلاقی _ تربیتی همانند اسباب بازی ، فیلم و برخی از ابزارهایی که به گونه ای در فرآیند تربیت و اخلاق دخالت داشته باشد .




موضوع مطلب : مدیراخلاقی, صنایع اخلاقی
پنج شنبه 93 بهمن 16 :: 10:43 صبح ::  نویسنده : الف.الف

در عرصه اخلاق ما به 5 تیپ تخصصی نیاز داریم :

1. محقق اخلاق ، همانطور که در روش تحقیق تاکید بر این است که یک محقق باید با انجام تحقیق مجهولی را معلوم نموده و یک گام به قلمرو دانش بیافزاید ، محقق دانش اخلاق هم به طور دقیقی همین کارکرد را باید انجام بدهد.

2. مدرّس اخلاق ، منظورم استاد اخلاق به معنایی که در تلقی عرفی و معمول افراد متدین وجود داره ، نیست بلکه مقصودم اینه که مدرس اخلاق کسی هستش که یافته های موجود در زمینه اخلاق رو به سایر طبقات تخصصی مطرح شده منتقل میکند .

3. مروّج اخلاق ، این تیپ تخصصی هم همان کار انتقال یافته ها رو باید انجام بده با دو تفاوت که اولا در بین یافته ها و اطلاعات اخلاقی دست به گزینش میزنه و مواردی رو که به نوعی مورد نیاز و ابتلای توده ی مردم هست رو به ایشان می رساند . و تفاوت دوم هم همانطور که اشاره شد اینه که جامعه هدف مروج اخلاق طبقات و تیپ های تخصصی نیستند بلکه عموم مردم می باشند .

4. مشاور اخلاق ، این تیپ از متخصصین اخلاقی هم باید کارشون تطبیق و پیاده کردن اطلاعات و یافته های کلان بر موارد و مصادیق خرد و جزئی باشد . یعنی حالات شخصی و موردی یک فرد رو به صورت بالینی دریافت کنند و از بین داده های اخلاقی ، آن مواردی که مورد نیاز شخص هست رو به وی ارائه می کنند تا مشکل فعلی اش حل شود .

5. مربی اخلاق ، این تیپ تخصصی تقریبا همان اساتید اخلاق هستند که در تلقی عموم وجود دارد و کارشان به نحوی باید شبیه پزشک خانواده باشد که پرونده متربی به صورت زمانمند و طولانی مدت را در دست داشته باشد و با متربی در یک بازه زمانی [ که شاید هم طولانی مدت باشد ] همراهی میکند و کارهای زیادی را باید انجام دهد و به طور عمومی باید مشاوره و راهنمایی ، انتقال مفاهیم اخلاقی ، نظارت بر متربی ، پیگیری در اجرای رفتار های اخلاقی و حتی ایجاد انگیزه در متربی و نیز در مواقع لزوم ارجاع متربی به سایر تیپ های اخلاقی تا به نحو تخصصی تر کار و مشکل پیگیری شود .




موضوع مطلب : تربیت, اخلاق, تیپ های تخصصی اخلاقی
پنج شنبه 93 بهمن 16 :: 10:12 صبح ::  نویسنده : الف.الف

گروهی از جوانان ترکیه ای مقیم آلمان با برگزاری نشستی تخصصی به بررسی و بازخوانی نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی پرداختند.

این نشست که با سخنرانی «محمد آوجی» از روحانیون شناخته شده ترکیه ای آلمان همراه بود، در مرکز فرهنگی قرآن و اهل بیت (ع) برلین برگزار شد.

روحانی برجسته مقیم آلمان در این نشست با بیان این که این نامه، نامه ای است که توان لازم برای ایجاد نقطه عطف در جهان اسلام و شناخت اروپا از مسلمانان و اسلام را دارد، گفت: این نامه در حال معرفی عظمت اسلام و ارزش های جهانی آن به جهانیان است. این نامه فراخوانی است برای زنده شدن، برای بازفهمی حقایق جهان و دعوتی است برای یافتن ارزش هایی انقلابی. همچنان که در انقلاب اسلامی ایران افقی نو و جدید در برابر دیدگان جهانیان ایجاد شد، با این نامه نیز افق هایی جدید در برابر چشم جهان غرب باز خواهد شد. در حقیقت این نامه اشاره ای به ورود به مرحله جدیدی از اندیشه احیا در جهان است.

«آوجی» در ادامه با اشاره به تفاوت های موجود در نوع اندیشه آیت الله خامنه ای و سایر رهبران و سران کشورهای جهان تصریح کرد: این نکته نیز قابل توجه است در حالی که تمام رهبران و سران کشورهای مختلف تنها با تسلط بر افراد و زورگویی در حال حکومتند، اما آیت الله خامنه ای همه را به اندیشه و تفکر در مسائل بنیادین فرا می خواند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های حکومت اسلامی همین دعوت به اندیشه و حکمت است، در حالی که حکومت های امپریالیستی و استعمارگر همواره انسانها را به بی خیالی و فساد اخلاقی دعوت می کنند تا در پناه بی خبری حاصل از آن به استثمار انسان ها بپردازند.




موضوع مطلب : نامه امام خامنه ای
پنج شنبه 93 بهمن 16 :: 10:9 صبح ::  نویسنده : الف.الف

«عوفر گروسبارد» در گفت و گو با نشریه اینترنتی " المصدر " گفت که از قرآن کریم برای حل مشکلات مابین فرزندان و والدین بهره می برد.

گروسبارد ساکن سرزمین های اشغالی ، خاطرنشان کرد: نسخه‌ای از قرآن به زبان عبری را پیدا کرده و ملاحظه کردم که بیش از 300 داستان واقعی و جذاب در مورد تربیت فرزندان در آن‌ها وجود دارد.

او که درحوزه ارتباط کودکان با والدین تخصص دارد ، می گوید : به سرعت متوجه شدم که قرآن حاوی نکات تربیتی بسیاری است که به صورت جالبی بر رابطه بین انسان‌ها، بین فرزند و مادر و بین همسایگان و حتی میان دشمنان نیز تمرکز کرده است.

دکتر گروسبارد تأکید می‌کند: تندروی دینی در همه ادیان وجود دارد؛ واضح است که متون قرآن نیروی بالایی برای ارتقای جایگاه انسانی داراست و در صورت پیاده شدن آن در جامعه انسانی ما شاهد پیشرفت و گسترش انسانیت خواهیم بود.

منبع : جهان نیوز




موضوع مطلب : قرآن, روانشناس اسرائیلی
<   1   2   3   4   
درباره وبلاگ

به مطالعات در حوزه دین خصوصااخلاق علاقه دارم .
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 54715




>